Mire figyel az Adóhivatal?
A NAV az adószám megállapítását, illetve az adóregisztrációs eljárást követően haladéktalanul kockázatelemzési eljárást folytat le. Ennek keretében – esetleg kérdőív segítségével – azt vizsgálja, hogy az adózó tevékenységének végzéséhez szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek fennállnak-e.
Ennek keretében a NAV az alábbiak közlésére hívja fel az adózót:
– tevékenység részletes bemutatása,
– foglalkoztatottak száma, alkalmazás jellege,
– eszközök bemutatása,
– helyiség (pl. iroda) adatai, használatának jogcíme,
– pénzügyi, finanszírozási források bemutatása.
Amennyiben az adózót az elemzés alapján a NAV kockázatosnak ítéli, legfeljebb 1 éves időtartamra fokozott adóhatósági felügyelet alá vonhatja.
A NAV a fokozott adóhatósági felügyeletet elrendelő határozatban kötelezheti az adózót:
– a gyakoribb adóbevallás ill. összesítő nyilatkozat benyújtására,
– az adóbevallás a felügyelet időtartama alatti adótanácsadóval való ellenjegyezésére,
– az áfa-bevallás alapjául szolgáló bizonylatok másolatának bevallással egyidejű benyújtására.
A NAV az adózó adószámát törli, ha az adózó nem tartja be a fokozott adóhatósági felügyelet szabályait, így:
– nem válaszol a kérdőívre határidőn belül, nem teljesíti a hiánypótlási kötelezettségét, és mulasztását nem menti ki,
– megsérti a számla kibocsátási kötelezettségét,
– be nem jelentett alkalmazott foglalkoztatása miatt mulasztási bírsággal, vagy a bevétel eltitkolása, bizonylatok, könyvek, stb. meghamisításával, megsemmisítésével összefüggő adóhiány miatt adóbírsággal sújtják,
– nem teljesíti adóbevallási kötelezettségét (felszólítás ellenére sem),
– nem teljesíti a fokozott felügyelet elrendeléséről szóló határozatban rá kiszabott kötelezettségeket.