Könyvelési bizonylatok tárolási ideje
Kinek a feladata megőrizni a vállalkozás bizonylatait, könyvelését, esetleg az elektronikusan előállított bizonylatokat, számlákat?
A Vállalkozó feladata a bizonylatok és más gépi úton előállított bizonylatok megőrzése, valamint a könyvelő által előállított bizonylatok, beszámolók, listák esetleges mentett adatbázisok megőrzése is. Tehát a könyvelőnek nem feladata a anyagok, iratok megőrzése.
Meddig kell megőrizni a vállalkozás bizonylatait?
A munkaüggyel kapcsolatos (személyügyi iratok) bizonylatokat korlátlan ideig.
Az adójoggal kapcsolatos bizonylatokat (Art 47 §) ( terveket, szerződéseket, számlákat, könyvelést, könyveket, listákat, nyilvántartásokat határozatokat, okiratokat…..stb.) az adó megállapításához való jog elévüléséig. Elévülési idő az adó esedékességének idejétől 5 évig. Halasztott adónál az adó esedékességének naptárév végétől számít az 5. év.
A számviteli törvény 169§ szerint viszont a könyvelést közvetetten és közvetlenül alátámasztó bizonylatokat (beleértve a rontott szigorú számadás alá vont bizonylatokat is) 8 évig kell megőrizni. (Ellenőrzését a NAV végzi Szt.170.§)
A beszámolót és az azt alátámasztó főkönyvi kivonatokat, leltárt, naplófőkönyvet, és egyéb számviteli eljárással kapcsolatos bizonylatokat 10 évig, 2012.01.01-től 8 évig kell olvasható formátumban tárolni.
Általában az elévülési idő kezdete a mérleg beadásától kezdődik.
A tárolására vonatkozó szabály szerint csak a már NAV-nak bejelentett helyen lehet őrizni az iratokat. A megőrzésre vonatkozó szabályokat nem változtatja semmiféle a cégben felmerülő változás sem. Nem mentesít a tárolás alól a pl. tulajdonok változása vagy egy estleges beolvadás szétválás stb. sem.